Economia

K&H: rezsi 2.0 avagy az előfizetések átláthatóvá tétele versenyelőny lehet a bankoknak

A dobozos szoftvernek lassan vége van, havi előfizetési díjat
kérnek a professzionális gyártók. Az operációs rendszer pedig szinte megszűnt termék lenni,
ideális esetben frissítésekkel együtt jár a számítógéphez. Az előfizetésekben rejlő lehetőségek
azonban ennyivel még nincsenek kiaknázva.
Harminc éve a rezsi pár egyszerű elemből állt össze: víz, villany, gáz, fűtés, szemétdíj vagy közös
költség. A listára aztán felkerül a rendszerváltás után elérhetővé váló telefon, mobiltelefon és internet
díja is. Illetve a banki szolgáltatások, kártyadíjak, biztosítások. Mára viszont a lista nem itt ér véget,
hanem a fizikai világgal csak kevesebb kapcsolatot tartó, digitális szolgáltatásokkal.

Az okostelefon tárhelyét felhőszolgáltatással (legyen az Google Tárhely, Fotók vagy iCloud)
nagyobbítjuk meg. A zene a Spotify, Apple Music, Deezer vagy a Google átlagosan félévente
átnevezett zenei szolgáltatásából jön. A hifisták pedig a Tidalre is előfizethetnek. A kábeltévé mellett
megjelent a HBO Go, a Netflix, az Apple TV+ és előbb-utóbb elérhetővé válik a Disney+ is
Magyarországon. És, ahogy fent említettük a Photoshop sem egy több százezer forintos, egyszer
megvásárolandó szoftver mára, hanem egy havi néhány ezer forintos kiadás.
"Az előfizetéses modellekre való átállás sok lehetőséget tartogat a bankok számára. Részt vehetünk
a folyamatban fizetési szolgáltatóként, de emellett segíthetjük költségösszegző (PFM) appokkal az
ügyfeleinket abban, hogy átlássák, mire és mennyit fizetnek ki havonta" – mondta Németh Balázs, a

K&H innovációs vezetője.

A feladat nem egyszerű, egyrészt mert a magyarok egy része több bankkártyával rendelkezik, és a
rezsi elemeit különböző kártyáról fizetheti. Másrészt a digitális tartalomszolgáltatások családi
csomagjainak árai általában négy-öt fő között oszlanak meg családon belül. Harmadrészt pedig a
havi előfizetési díjnál gyakran érdemesebb éves fizetést választani, így viszont egy összeget kell
leosztani az év hónapjaival és a szolgáltatás felhasználóinak számával. A Paypal, Barion és egyéb
fizetési szolgáltatók pedig tovább bonyolítják az összképet.
"Bár az online szolgáltatások rezsijét a neten fizetjük, sőt a rezsi hagyományos elemeinek
kiegyenlítése is követhető a netbankban vagy a szolgáltatók ügyfélszolgálati felületein, mégis hosszú
órákba kerül teljes képet alkotnia egy, a digitalizáció nyújtotta lehetőségekkel élő felhasználónak" –
tette hozzá a szakember.
A kérdéskört érdekessé teszi, hogy már nem csak a startupok próbálják több-kevesebb sikerrel
előfizetési alapúvá változtatni a világot. Budapesten hamarosan már vehetünk bérletet rollerbérlésre,
havidíjas és hozzáadott kilométer- vagy percdíjas konstrukcióban vehetünk igénybe autót, robogót és
biciklit.
Az autógyártók pedig a hírek szerint gondolkodnak azon, hogyan tudnak folyamatos jövedelmet
csinálni a járművekből. A Ford az önvezető és vezetéstámogató pluszfunkciók előfizetéses alapra
helyezésén gondolkodik, a Mercedes csúcsmodelljének egyes extra funkcióit utólag is meg lehet
vásárolni és az autóban futó szoftver engedélyezi ezek használatát. Ezek pedig már nagyértékű
vásárlások. Messze jutottunk attól, hogy a Dollar Shave Club egy maréknyi dollárért havi
rendszerességgel új pengéket küld ki, vagy hogy a HP automatikusan küldi a tintapatront a
nyomtatónkhoz, cserébe csak adott havi oldalmennyiség printelését engedi meg a csomag, amire
előfizettünk.

Korántsem biztos, hogy mindegyik rezsi jellegű kiadás megmarad a jövőben is. Egyes termékekről
kiderülhet, hogy a vásárlók továbbra is alkalomszerűen vennék meg azokat, vagy az is, hogy az
adott területen nehéz úgy edukálni a vásárlókat, hogy elfogadják az új modellt. A bankok és pénzügyi
szolgáltatók számára azonban mindenképpen komoly, B2B lehetőség a modellváltás. Még ha a
tranzakciós bankolás és a fizetési piac nem is a legnagyobb árréssel dolgozó terület több tízezernyi,
havi rendszerességgel végrehajtott fizetés szinte ajándéknak számít. Különösen, ha még
ügyfélkapcsolatot is nyer vele a bank.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!