K&H: rezsi 2.0 avagy az előfizetések átláthatóvá tétele versenyelőny lehet a bankoknak

A dobozos szoftvernek lassan vége van, havi előfizetési díjat

kérnek a professzionális gyártók. Az operációs rendszer pedig szinte megszűnt termék lenni,

ideális esetben frissítésekkel együtt jár a számítógéphez. Az előfizetésekben rejlő lehetőségek

azonban ennyivel még nincsenek kiaknázva.

Harminc éve a rezsi pár egyszerű elemből állt össze: víz, villany, gáz, fűtés, szemétdíj vagy közös

költség. A listára aztán felkerül a rendszerváltás után elérhetővé váló telefon, mobiltelefon és internet

díja is. Illetve a banki szolgáltatások, kártyadíjak, biztosítások. Mára viszont a lista nem itt ér véget,

hanem a fizikai világgal csak kevesebb kapcsolatot tartó, digitális szolgáltatásokkal.

Az okostelefon tárhelyét felhőszolgáltatással (legyen az Google Tárhely, Fotók vagy iCloud)

nagyobbítjuk meg. A zene a Spotify, Apple Music, Deezer vagy a Google átlagosan félévente

átnevezett zenei szolgáltatásából jön. A hifisták pedig a Tidalre is előfizethetnek. A kábeltévé mellett

megjelent a HBO Go, a Netflix, az Apple TV+ és előbb-utóbb elérhetővé válik a Disney+ is

Magyarországon. És, ahogy fent említettük a Photoshop sem egy több százezer forintos, egyszer

megvásárolandó szoftver mára, hanem egy havi néhány ezer forintos kiadás.

"Az előfizetéses modellekre való átállás sok lehetőséget tartogat a bankok számára. Részt vehetünk

a folyamatban fizetési szolgáltatóként, de emellett segíthetjük költségösszegző (PFM) appokkal az

ügyfeleinket abban, hogy átlássák, mire és mennyit fizetnek ki havonta" – mondta Németh Balázs, a

K&H innovációs vezetője.

A feladat nem egyszerű, egyrészt mert a magyarok egy része több bankkártyával rendelkezik, és a

rezsi elemeit különböző kártyáról fizetheti. Másrészt a digitális tartalomszolgáltatások családi

csomagjainak árai általában négy-öt fő között oszlanak meg családon belül. Harmadrészt pedig a

havi előfizetési díjnál gyakran érdemesebb éves fizetést választani, így viszont egy összeget kell

leosztani az év hónapjaival és a szolgáltatás felhasználóinak számával. A Paypal, Barion és egyéb

fizetési szolgáltatók pedig tovább bonyolítják az összképet.

"Bár az online szolgáltatások rezsijét a neten fizetjük, sőt a rezsi hagyományos elemeinek

kiegyenlítése is követhető a netbankban vagy a szolgáltatók ügyfélszolgálati felületein, mégis hosszú

órákba kerül teljes képet alkotnia egy, a digitalizáció nyújtotta lehetőségekkel élő felhasználónak" –

tette hozzá a szakember.

A kérdéskört érdekessé teszi, hogy már nem csak a startupok próbálják több-kevesebb sikerrel

előfizetési alapúvá változtatni a világot. Budapesten hamarosan már vehetünk bérletet rollerbérlésre,

havidíjas és hozzáadott kilométer- vagy percdíjas konstrukcióban vehetünk igénybe autót, robogót és

biciklit.

Az autógyártók pedig a hírek szerint gondolkodnak azon, hogyan tudnak folyamatos jövedelmet

csinálni a járművekből. A Ford az önvezető és vezetéstámogató pluszfunkciók előfizetéses alapra

helyezésén gondolkodik, a Mercedes csúcsmodelljének egyes extra funkcióit utólag is meg lehet

vásárolni és az autóban futó szoftver engedélyezi ezek használatát. Ezek pedig már nagyértékű

vásárlások. Messze jutottunk attól, hogy a Dollar Shave Club egy maréknyi dollárért havi

rendszerességgel új pengéket küld ki, vagy hogy a HP automatikusan küldi a tintapatront a

nyomtatónkhoz, cserébe csak adott havi oldalmennyiség printelését engedi meg a csomag, amire

előfizettünk.

Korántsem biztos, hogy mindegyik rezsi jellegű kiadás megmarad a jövőben is. Egyes termékekről

kiderülhet, hogy a vásárlók továbbra is alkalomszerűen vennék meg azokat, vagy az is, hogy az

adott területen nehéz úgy edukálni a vásárlókat, hogy elfogadják az új modellt. A bankok és pénzügyi

szolgáltatók számára azonban mindenképpen komoly, B2B lehetőség a modellváltás. Még ha a

tranzakciós bankolás és a fizetési piac nem is a legnagyobb árréssel dolgozó terület több tízezernyi,

havi rendszerességgel végrehajtott fizetés szinte ajándéknak számít. Különösen, ha még

ügyfélkapcsolatot is nyer vele a bank.

Tovább a blogra »